Vad är kommunikation?

access_timePublicerat 3 september 2019

Varje dag blir vi människor överrösta av olika former av kommunikation. Det kan handla om allt från nyheter vi läser i tidningen och reklam på TV till ett sms från en vän eller rent av det du sitter och läser just nu. Kommunikation är sättet vi uttrycker oss på, något som ofta kommer helt naturligt men också är en av grundpelarna till samspelet mellan oss människor.

Men hur använder vi kommunikation på rätt sätt och vid rätt tidpunkt? I en värld där tekniken är mer avancerad än någonsin har kommunikationsmodellen gått från att vara rak och enkel till att bli mer lik en snårig djungel. Så hur funkar det egentligen? Steg 1 är att definiera vad kommunikation är, rent praktiskt. Det enkla svaret är att kommunikation är ord som delas mellan två eller flera människor. Man kan väl säga att det är en sanning med modifikation. Orden tar självklart stor plats när det kommer till kommunikation, men det är egentligen allt som sägs utöver orden som sätter tonen för samtalet. Betoningar, tonläge, kroppsspråk och timing kan göra att en mening som betyder någonting specifikt snabbt kan förvandlas till något helt annat. Därför är det viktigt att gå igenom de olika beståndsdelarna som finns innan du faktiskt delar med dig av ditt budskap

  1. Vem är avsändaren? – vem är det som vill kommunicera något i syfte att informera en mottagare?
  2. Vad är syftet? – vad är det avsändaren vill förmedla och faktiskt säga?
  3. Vem är mottagaren? – vem är det som skall höra och förstå syftet med kommunikationen?
  4. Hur sker leveransen? – vilket medium används för att kommunicera syftet och hur görs det? Detta inkluderar allt från ordval och tonalitet till timing och att hitta rätt forum.
AdobeStock_165842664.jpeg
Kommunikation är grundpelarna till samspelet mellan människor

Ett vanligt problem är att många hastar igenom beståndsdelarna och inte lägger så mycket tid och tanke på hur dessa faktiskt jobbar tillsammans. Den ena delen kan inte existera utan den andra och därför är det enormt viktigt att göra ett ordentligt förarbete innan budskapet pushas ut.

  1. Genom att först och främst identifiera avsändare kommer du få större förståelse för syftet
  2. Därefter kan du enkelt skala bort överflödig information och hålla budskapet relevant och tydligt
  3. Detta ger dig större möjlighet att skräddarsy det du vill kommunicera efter mottagaren och dennes sätt att tolka meddelandet. Glöm inte att en mottagare inte nödvändigtvis har likadana filter som du och kommer att tolka ditt meddelande utifrån egna associationer och erfarenheter
  4. När mottagaren är identifierad och meddelandet skräddarsytt är det dags att skjuta ut ditt budskap. Så var finns dina mottagare? Vilken tonalitet och språk använder de? När är de mest aktiva? Och hur når du dem på enklast sätt?

Det behöver inte vara svårare än så att nå ut med ditt syfte och budskap till rätt person, på rätt plats, vid rätt tidpunkt och i rätt format.

Hur WeCareIT underlättar kommunikation

Ett av de största problemen inom kommunikation, utöver förståelse för syfte, är att få rätt information att nå rätt person vid rätt tidpunkt och i rätt format. Med WeCareIT slipper du oroa dig för att saker faller mellan stolarna och viktiga punkter missas. Vår plattform gör det möjligt att kommunicera om allt från aktiviteter och rutiner till viktiga inköp. WeCareIT är ett verktyg som samlar all kommunikation på ett och samma ställe vilket underlättar det vardagliga arbetet på vårdboenden enormt. Med oss slipper du leta efter information som kanske finns i sms, i pärmar i personalrummet, på post-it-lappar eller längst bak i någons huvud.

Vi har märkt att boenden som använder WeCareIT äntligen slipper långa och otydliga överlämningar då allt som sker under dagen kan skrivas ned snabbt och lätt på bara någon minut. Det ska inte vara svårt att kommunicera med kollegor, därför har vi tagit fram skräddarsydda funktioner för varje typ av meddelande som gör dokumentationen både enklare, snabbare och bättre. Genom att använda WeCareIT är det lättatt få rätt information att nå rätt person vid rätt tidpunkt och i rätt format.